Pengikut

Sabtu, April 18, 2009

SEJARAH PAS CAWANGAN SERKAM

Gerakan Islam di Malaysia telah wujud semenjak zaman sebelum kemerdekaan Tanah Melayu lagi iaitu di bawah pimpinan para nationalis dan ilmuan Melayu. Allahyarham Dr Burhanudin Al Helmi, Dr Zulkefli Mohammad, Dato’ Abu Bakar Hamzah, Dato’ Hj Othman Hj Abdullah, Dato’ Asri , Ust Hassan Shukri dan lain-lain adalah di antara tokoh yang telah merintis gerakan ini.

Di antara matlamat perjuangan mereka ialah ianya bukan sahaja untuk membebaskan umat Islam Melayu daripada belenggu penjajah, bahkan para pejuang dan pendokongnya ingin juga melihat akan tertegaknya Islam sebagai pemerintah di tanah air.

Parti Negara menghadapi masalah dan krisis dalaman yang akhirnya terpaksa dibubarkan. Maka terbentuklah Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang diasas oleh tokoh-tokoh seperti nama-nama yang dicatatkan di atas pada akhir tahun 50’an.

Di Kampung Serkam di antara tokoh perintis dan pengasas ‘ranting’ PAS Kampung Serkam yang terkenal di waktu itu ialah Hj Omar bin Hj Othman, Hitam bin Abdullah, dan Ali bin Bachik. PAS Kampung Serkam telah dengan rasminya ditubuhkan di sekitar tahun 1963 di mana mesyuarat penubuhannya diadakan di Surau Umri.

Di antara ahli kumpulan penyokong gerakan parti PAS Serkam pula ialah Cikgu Salleh bin Ismail, Arifin bin Hj Tain, Hj Salleh Ab Hadi, Abd. Hadi bin Awaludin, Hj Salleh bin Baba, Hj Ab Ghani bin Tawil, Hj Said bin Omar dan ramai lagi. Walau bagaimanapun, antara ahli yang paling aktif pada waktu iaitu Hj Taib bin Hj Ahmad seorang ahli perniagaan (sekarang berumur 82 tahun) dan Hj. Ali bin Bachik.

Hj Taib bin Ahmad selaku Setiausaha telah banyak menyumbang dan mengorbankan masa, tenaga dan wang ringgit untuk parti. Beliau mendapat sokongan dan kerjasama baik daripada seorang lagi aktivis pada masa itu iaitu Mohd Taha bin Kalu yang tinggal di Kampung Umbai
Mohd Taha bin Kalu telah bertanding di atas tiket PAS untuk DUN Serkam bersama calon Parlimen Kawasan Jasin iaitu Jaafar bin Tan pada tahun 1965. Rumah Hj Taib pada masa itu

Walau bagaimanapun, PAS Serkam terkubur beberapa waktu oleh sebab kekurangan tenaga dan pimpinan serta pelbagai permasalahan dalaman iaitu pada era PAS menyertai parti komponen Barisan Nasional pada awal tahun 70-an.

PAS telah kembali semula ke zaman kegemilangannya pada sekitar akhir tahun 70-an di bawah pimpinan para ulama yang telah membawa perubahan yang amat besar dan ketara di arena politik dan harakah Islamiah di negara kita. Ianya telah mewujudkan suatu gagasan dan wadah siasah bagi meneruskan perjuangan mendaulatkan Islam sebagai addin dan sekaligus melaksanakan dasar Islam dalam pemerintahan negara tercinta Malaysia, berlandaskan Al-Quran dan As Sunnah yang akhirnya menubuhkan daulah Islamiah yang diidam-idamkan.

Ledakan gerakan Islam di seluruh negara ini telah memeranjatkan pihak pemerintah sekular Malaysia. Berbagai usaha telah dibuat bagi menyekat gerakan ini. Bagi PAS ini merupakan ujian dan cabaran di dalam perjuangannya. Justeru, PAS terus berkembang di seluruh tanah air. Rakyat mahukan suatu pemerintahan baru berteraskan Islam di Malaysia

Hari demi hari dengan peningkatan dan penambahan ahli dari berbagai lapisan dan profesion masyarakat menyertai PAS, akhirnya ia telah membentuk suatu jemaah yang besar sekaligus telah mendorong tertubuhnya beberapa cawangan PAS di peringkat kawasan di setiap negeri.

Di atas kesedaran ini, beberapa ahli di peringkat akar umbi yang komited di Kampung Serkam telah menubuhkan PAS CAWANGAN SERKAM (yang wujud sekarang) untuk kali kedua (era pimpinan ulama) di bawah pimpinan seorang bekas guru dan aktivis masyarakat Kampung Serkam pada masa itu Yang Berbahagia Tn Hj. Mohd Said bin Omar iaitu di sekitar tahun 1978. Mesyuarat penubuhan telah diadakan di rumah beliau.

Pas Cawangan Serkam telah lama menwujudkan Pusat Asuhan Tunas Islam(PASTI). Ia telah ditubuhkan di sekitar tahun 1994. Kelas asuhan itu diadakan bersebelahan Markas Pas Cawangan Serkam. Alhamdullilah, setakat ini ianya telah berjalan dengan amat membanggakan dan memuaskan. Ia mendapat kerjasama dan sambutan baik daripada masyarakat setempat iaitu dari kampung-kampuang berdekatan seperti Batu Gajah, Merlimau, Sempang, Tedung dan Pulai. Jumlah pelajar lelaki dan perempuan ialah seramai lebih kurang 50 orang.

ACARA QURBAN BERKELOMPOK

PAS Cawangan Serkam dengan kerjasama AJK Surau Umri serta ahli qariah Kampung Serkam pada setiap tahun telah menyempurnakan ibadah qurban Aidiladha . Penyertaan adalah daripada ahli qariah setempat.

Pada tahun ini 1427H sebanyak dua ekor lembu telah diqurbankan .

TOKOH PIMPINAN

PAS Cawangan Serkam pernah menampilkan seorang tokoh pada awal penubuhannya untuk jadi calon bagi pilihanraya kecil DUN Serkam (N17) pada 14hb Nov 1991 menentang calon BN (Hj. Salleh bin Ali ) . Beliau ialah Hj Mohd Said bin Omar selaku Ketua Cawangan PAS Serkam juga YDP PAS Kawasan Jasin.

1. Menjadi pusat UPU pilihanraya tahun 2004 dan cawangan yang paling aktif di dalam Kawasan Jasin

2. Lain-lain kegiatan

a) Tabung Khairat Kematian.
b) Program Ziarah dirumah sakit.
c) Sumbangan Hari Raya untuk fakir miskin/ibu tunggal/anak yatim.
d) Sumbangan untuk pelajar ke IPTA/IPTS
e) Badan Amal UMRI (AJK Pemuda – 2004)
f) Kumpulan membaca Al-Quran dirumah warga kampung yang meninggal dunia
( Kumpulan Muslimin/Muslimat)

3 ulasan:

  1. sejarah PAS kawasan umbai ade x?

    BalasPadam
  2. sejarah PAS kawasan umbai ade x?

    BalasPadam
  3. sejarah pas kawasan umbai ade x!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam