Pengikut

Sabtu, April 18, 2009

Sejarah Pas Kawasan Jasin

Penubuhan Pas Di Kawasan Jasin bermula sekitar tahun 1967. Telah wujud ranting-ranting Pas di Kawasan Jasin, tetapi tidak ada ikatan jamaah untuk menggembeling kekuatan.Usaha untuk menggembeling tenaga ini diusahakan oleh mereka yang pernah merantau di luar seperti di Singapura, guru-guru2 sekolah dan mereka yang berminat kepada Islam

Ramai yang terlibat dalam usaha ini,secara langsung mau pun tidak langsung. Memadailah disebut dalam catatan ini beberapa orang penggerak.

Pengalaman menubuhkan Pas Kawasan Jasin diceritakan sendiri oleh TnHj Harun konet, Bekas Setiausaha Penaja Pas Kawasan Jasin. Pada tahun tersebut beliau bersama Tn Hj Alias bin Sujak mungkin ramai lagi, telah mengambil langkah berbincang dengan kawan-kawan rapat yang seperjuangan. Hasil perbincangan mereka dibawa berbincang denganPesuruh Jaya Pas ketika itu Tn Hj Md Nor Nordin. Akhirnya cadangan untuk menubuhkan Pas Kawasan Jasin dipersetujui.

Alhamdulillah, cadangan tersebut mendapat sambutan yang baik di Jasin. Malahan ramai guru-guru berminat. Maka pada Jun 1968 satu mesyuarat telah diadakan di Rumah Rn Hj Bujang bin Madun. KEputusannya satu Jawatankuasa Penaja dibentuk untuk mengusahakan Penubuhan badan tersebut.

Mei 1969. Mesyuarat penubuhan Pas Kawasan Jasin telah diadakan. Yang diPertua Agong Pas Pusat ketika itu Yang berbahagia Dato Asri bin Hj Muda dan Setiausaha Agong Tn Hj Hassan Adli telah hadir merasmikan Mesyuarat dan merasmikan Penubuhan Pas Kawasan Jasin.

Turut sama dirasmikan ialah tujuh cawangan Pas di kawasan Jasin iaitu Pekan Jasin, Ayer Baruk, Kesang Tua, Terentang, Sempang Kerayong, Kelubi dan Kemendor.Alhamdulillah, maka bermulakah satu detik penting dalam sejaran politik di Jasin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan